“Akkor imádkozzék a gyógyulásért, ha felépülése valóban Isten nagyobb dicsőségét szolgálja”.

Imádkozni fogok az édesanyjáért

„Amikor Don Bosco Lyonban volt, számos beteg szerette volna otthonába invitálni. Bárkit látogatott meg, Don Bosco elérte, hogy a beteg elfogadja az Úr akaratát. Mindenkinek azt sugallta, hogy akkor imádkozzék a gyógyulásért, ha felépülése valóban Isten nagyobb dicsőségét szolgálja. A látogatások alkalmával elmondott a jelenlévőkkel egy Üdvözlégyet, egy Salve Reginát; meghagyta, hogy folytassák az imát egy bizonyos ideig; ígéretet tett az Oratóriumban nevelt gyermekek imatámogatására; és mindenkit megáldott Segítő Szűz Mária nevében.

Egyszer egy lyoni nemes hölgy fogadta Don Boscót. Az asszonynak volt egy 18 éves cselédje, akit árvaként vett magához egy lánykollégiumból. Amikor a látogatás végén Don Bosco felállt, és már indulni készült, a nemes hölgy megkérte, hogy áldja meg a cselédjét.

-Nagy szüksége van rá szegénykének, hiszen árva.

Miután jól szemügyre vette, Don Bosco megáldotta a lányt, majd így szólt:

-Imádkozni fogok az édesanyjáért.

-Az édesanyjáért? Nem vagy hát árva? Hisz nekem azt mondtad – fordult a lányhoz az úrnő.

E szavakra a fiatal cseléd bevallotta, hogy az anyja él, de ő ezt mindenki előtt titkolja, mert az anyja elhagyta gyermekeit és most erkölcstelen életet él.” (vö. Memorie Biografische,XVI.69)

Részlet a Michele Molineris: Napról napra Don Boscóval című könyvből, 376.oldal

„Az elért célkitűzések problémája”

„Meglehetősen különös, hogy pozitív, sőt nagyszerű életkörülmények is előidézhetnek „alkalmazkodási zavart”. Ezt a témát Reinharrd Tausch (a Hamburgi Egyetem pszichológiaprofesszora) vizsgálta, és „az elért célkitűzések problémájának” nevezte a jelenséget. Aki sokat birtokol (nem csak anyagi értelemben véve), aki messzemenőkig elérte, amit akart és amit tervezett, azt a Viktor E. Frankl által leírt egzisztenciális vákuum, vagyis értelemválság fenyegeti. A könnyű élet lustává, céltalanná, szeretetlenné tesz, narcisztikus tendenciák kezdenek elburjánzani az emberben, és fékezik abban, hogy építő módon vegyen részt a világ életében, és érzékeny legyen annak gondjaira. Ennek személyes következménye katasztrofális, és olyan felrázó ellenőröket tesz szükségessé, amilyeneket a logoterápiás beavatkozás kelthet.

Végül azokat is meg kell említenünk, akik ugyan nem visznek keresztet a vállukon, mégis hiányolnak valami lényegeset az életükből. Erősíteni akarják személyiségüket, meg akarják alapozni identitásukat, mércék és viszonyítási pontok után vágyakoznak. Elvileg ők az istenkeresők. A „legvégső dolgokat”, a „hitelességet” keresik, azt, amiben képesek lennének hinni. Néha közvetve teszik fel a kérdéseiket, és csak bizonyos idő után hullik le a lepel rejtett céljukról.”

Részlet Elisabeth Lukas, Spirituális lélektan című könyvéből, 13.oldal

“A növekedést az Isten adta” (1Kor 3,6)

Időnként nem árt a korábban rólunk megjelent cikkeket újraolvasni és tudatosítani, hogy mindaz ami most van, az honnan kezdődött és kik fáradoztak érte. 2017 tavaszán jelent meg a nyugati határszélen élő görögkatolikusokról a Görögkatolikus Szemléletben egy cikk ezzel a Szentírási idézettel: “A növekedést az Isten adta” (1Kor 3,6). A további növekedést is Ő fogja adni. De az Isten mindent rendre ad, ahogy azt Hészüchaszta József tanítja:

“Aki tehát imádkozik, a bűnök elengedését kéri, az Úr kegyelméért könyörög. Ha idő előtt kér nagy dolgokat, az Úr nem adja meg számára. Mert Isten mindent rendre ad. Ha pedig megterheled a kéréseiddel, megengedi a megtévesztés lelkének, hogy kegyelmet szimulálva becsapjon úgy, hogy mást mutat neked, mint ami ő valójában. Ezért haszontalan az, amikor mértéken felül kérünk valamit. Még ha meghallgatásra találnak is a megtisztulás előtt, azok a dolgok, amelyeket így elnyerünk, kígyókká változnak, és ártalmunkra lesznek. Bűnbánatod legyen tiszta, légy engedelmes mindenkinek, és a kegyelem maga jön el, anélkül hogy kérnéd. Az ember, mint egy csecsemő, gügyögve kéri Istentől, hogy cselekedjen szent akarata szerint. Isten pedig, legjóságosabb Atyaként, megadja neki a kegyelmet, de kisértéseket is ad mellé.” A teljes levél itt olvasható: http://www.szombathelyigorogkatolikus.hu/gondolatok/bibliai-gondolatok/bibliai-gondolatok/

Ezen az új közösségi oldalunkon is szeretettel köszönjük Elődeinknek a fáradozásait és szeretettel adjuk közre ezt a 2017-es cikket.

Elek Antal Szombathelyi szervezőlelkész

Forrás: https://epa.oszk.hu/03300/03313/00001/pdf/EPA03313_gorogkatolikus_szemlelet_2017_1_062-064.pdf

Bibliai gondolatok-Vízkereszt utáni vasárnap (Jan.12.)

Vízkereszt utáni vasárnap evangéliumi szakasza: Mt. 4,12-17.

Jézus Kafarnaumban.

12Amikor Jézus meghallotta, hogy Jánost börtönbe vetették, visszavonult Galileába. 13Elhagyta Názáretet, és a tenger melletti Kafarnaumba költözött, Zebulun és Naftali vidékére. 14Így beteljesedett Izajás próféta szava: 15„Zebulun és Naftali földje, a tenger menti út a Jordánon túl, a pogányok Galileája, 16a nép, mely sötétségben ült, nagy világosságot látott. Világosság támadt azoknak, akik a halál országában és árnyékában ültek.” 17Ettől fogva Jézus elkezdett tanítani. „Tartsatok bűnbánatot – hirdette –, mert közel van a mennyek országa!”

Vízkereszt utáni vasárnap apostoli szakasza: Ef. 4, 7-13.

7Mindegyikünk Krisztus ajándékozásának mértéke szerint részesült a kegyelemben. 8Ezért mondja az Írás: Fölment a magasba, magával vitte a foglyokat, s osztott az embereknek ajándékokat. 9Az pedig, hogy fölment, mi mást jelent, mint hogy előbb le is szállt a lenti földi tájakra? 10Aki leszállt, az emelkedett minden ég fölé, hogy betöltse a mindenséget. 11Ő némelyeket apostollá, másokat prófétává, ismét másokat evangélistává, pásztorrá és tanítóvá tett, 12hogy szolgálatuk betöltésére neveljék a szenteket, és fölépítsék Krisztus testét, 13amíg mindnyájan el nem jutunk az Isten Fia hitének és megismerésének egységére, és meglett emberré nem leszünk, elérve Krisztus teljessége életkorának mértékére.

A bűnbánatról

Részlet Kovács Márta OCD, A lelki harc áldása című könyvéből, Vitovnicai Tádé atya tanításai alapján, Sarutlan Kármelita Nővérek, Magyarszék, 2019, 99-103.oldal

Amikor a lélek bűnbánatot tart, mintegy felébred Krisztus számára és magához tér, az Úrhoz emelkedik, és akkor megszületik benne a béke és a csend.

Az alázatos ember bölcs ember. Az ilyen ember előtt Isten kitárulkozik. Mert azt mondja: „Tekintetem azokon pihen, akik alázatosak és megtört szívüek. (Iz 66,2)”

Mivel az alázat vonzza le Krisztust a lelkünkbe, akkor egyesülünk Vele, ha bűnbánatot tartunk. Bűnbánatot kell tartanunk.

Bűnbánatot kell tartanunk. Ez nem csak azt jelenti, hogy elmegyünk a paphoz és meggyónunk, hanem az is szükséges, hogy minden gondolattól és gátlástól megszabaduljunk. Az életben sokszor elesünk, ezért kivétel nélkül mindent el kell mondani a papnak, aki a bűnbánatunk tanúja az Isten előtt.

Hiszen a bűnbánat az élet megújítása, ami azt jelenti, hogy minden rossz tulajdonságtól meg kell szabadulnunk és az abszolult Jóhoz kell fordulnunk.

Mit jelent a bűnbánat? A bűnbánat az élet megváltoztatása, az ó-ember elhagyása gonosz szokásaival együtt, és az Istenhez forulás, az Igazsághoz fordulás. A bűnbánat azt jelenti: csendesnek, békésnek, gyengédnek, szelídnek lenni. Magatok is látjátok, hogy társaságban vagy bárhol máshol kellemesen érzitek magatokat, ha egy csendes, szelíd, gyengéd lélek van köztetetk. A nyugtalan lélek önmagát nyugtalanítja, és ez sugárzik körülötte. A mi kedélyünk is elromlik az ő nyugtalansága miatt, mert nem vagyunk az Úrral egyesülve a szüntelen imában. Ezért is bomlik meg a belső békénk. De ha az Úrral időzünk és a Legszentebb Istenszülővel, aki, amikor csak hívjuk, segít, akkor békénk van. Ime, itt van a mi támaszunk, amely változatlan, amely örökké ugyanaz, amely nem távolodik el tőlünk, hanem szüntelenül velünk van! És mi itt a földön ilyen szilárd támaszt keresünk, amely állandó, és nem tudjuk meglelni sem a rokonainknál, sem a megtiszteltetésekben, semmiben. Mindezek elhagyhatnak minket, de az Úr és a Legszentebb Istenszülő soha.

Az viszont nem szabad elfelejteünk, hogy határozottnak kell lennünk a jóban. Ne halogassuk a megtérésünket, és ami rajtunk áll, azt tegyük meg elsőként.

Az ég alatti szellemek el akarnak téríteni minket az üdvösség útjáról…Mi lanyhák -tudjátok, milyenek vagyunk -, így szoktunk tenni: Azt mondjuk Istennek: „Várj csak, ezt még nem fejeztem be, ezt még hadd csináljam meg”. Aztán: „Igen, még ezt a tervemet hadd valósítsam meg, utána majd a bűnbánat útjára térek. Akkor aztán, Istenem, egyenes utakon fogok járni, és soha sem fogok eltérni ettől sem jobbra, sem balra”. És az ég alatti szellemek éppen azt akarják, hogy halogassuk a bűnbánatunkat máról holnapra, holnapról holnaputánra… és így az életünk végére. A Szent Atyák pedig azt mondják: „Ma indulj el, ma menj előre az Úr nyomában!”

Dórotheosz abba ehhez jó módszert javasol:

Ha valaki naponta önvizsgálatot tart, ha igyekszik bűnbánatot tartani amiatt, amit elkövetett, és elszánt a javulásban, akkor elkezd benne csökkenni a rossz: Ha valamit például kilencszer követett el, azt a következő nap már csak nyolcszor teszi meg. S így Isten segítségével apró lépésenként előrehaladva nem fogja engedni többé, hogy a szenvedélyek erősebbek legyenek nála. Nagy veszélyt rejt ugyanis, ha az emberben a szenvedély megszokássá válik. Ha valaki ebbe a helyzetbe kerül – amit már mondtunk -, hiába is akarná legyőzni a szenvedélyt, egyedül képtelen rá, csak akkor tud szabadulni, ha valaki a szentek közül segítséget nyújt neki (Gázai Szent Dórotheosz szerzetes tanításai. Jel Kiadó, 2015, 169.old.)

Amíg van időnk, ne várjuk meg, hogy a másik ember induljon előbb a jó úton, és mi kövessük, hanem mi magunk kezdjük el a jót. Tádé atya sokszor hangsúlyozza, hogy rajtunk áll a dolog. Rajtunk áll a boldogságunk, rajtunk áll a békénk, rajtunk áll a világ sorsa.

Mi megtehetjük a jót. Mindenki önmagából induljon ki, hogy a lelke megváltozzon, sajt érdekében. Olyan gondolatokkal foglalkozzon, amelyek jók, cssendesek, halkak. Ha bennünk ilyen gondolatok lesznek, akkor azok sugározni fognak belőlünk. Bárhová is indulunk, azok sugároznak. Látjátok, az alázatos és szelíd lélek olyan kellemes, az ilyen lélekből egyfajta melegség árad. Nem kell még beszélnie sem, anélkül is kellemesen érezzük magunkat a társaságában. Ha tehát mindenki magát kezdené jobbá tenni, íme, meglenne a megújulás! A jó megújulása bennünk, és mindenhol körülöttünk, az országunkban is és máshol is!

A bűnbánat minket is megtisztít, a környezetünket is. A saját kiengesztelődésünk kihat minden élőlényre:

Vannak a bűnbánatnak könnyei is, amikor valaki érzi a lelkiimeret-furdalást az elkövetett vétkek miatt, mert amikor az ember a bűnből magához tér, akkor elsírja magát. Ilyenkor a könny az isteni kegyelem hatása: a lélek magához tér, hogy meg tudjon mosdani a könnyeiben, Igen, igen! És amikor eljönnek a könnyek, akkor ezek a bűnbánat könnyei, Isten kegyelmének adományai, és Ő a léleknek ajándékozza. Amikor a lélek magához tér, akkor lassanként megszabadul evilági gondjaitól és az önszeretettől, minden gondját és saját magát is az Úr kezébe helyezi, és ott a lelke megnyugszik, és amikor megnyugszik, akkor állandóan az alázatban időzik. Csak az olyan lélek tud állandóan az alázatban maradni, amely megszabadult e világ gondjaitól. Az ima abszolút gondtalan életet igényel, mert a legkisebb gond is, mondják a Szent Atyák, már megzavarja az imát. Mint ahogy egy kis szálka a szemben megzavarja az ember látását, így a legkisebb gond is megzavarja az összeszedettséget és az imádság békéjét.

Gratulálunk!

Kitüntették Szabó M. Gyulát a szombathelyi közösségünk tagját. Kicsit megkésve, de gratulálunk Neki, sok erőt és áldást kívánunk az egész családjának!

Az ELTE kutatóprofesszora, a Gothard Asztrofizikai Obszervatórium igazgatója Szombathely városától Gothard Jenő-díjat kapott.

Több évtizedes hagyomány, hogy a Szent Márton-napi ünnepségen Szombathely vezetése szakmai és életmű-díjakkal ismeri el a város meghatározó embereinek munkáját. Az önkormányzat idén is kitüntette azokat, akik a saját területükön hosszú éveken át sokat tettek a közösségért, a városért.

Gothard Jenő-díj annak adományozható, aki a gazdaságkutatás, a környezetvédelem, vagy a műszaki fejlesztés területén végzett kiemelkedő szakmai munkát. A díjat évente egy személy kaphatja. meg. 2019-ben a díjat Szabó M. Gyula kutatóprofesszor, az ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium MKK igazgatója vehette át

a bolygórendszerek kutatása terén kifejtett több évtizedes munkássága elismeréseként.

Szabó M. Gyula 2013 óta irányítja igazgatóként Eötvös Loránd Tudományegyetem önálló szervezeti egységeként működő, 130 éves múltra visszatekintő, nagy hagyományú szombathelyi obszervatóriumot. Szakmai tapasztalatát a Szegedi Tudományegyetem munkatársaként és az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont főmunkatársaként szerezte meg. Posztdoktori vendégkutató volt számos neves külföldi egyetemen (Princeton, JohnsHopkins, Harvard, University of Texas, University of Sydney). Kutatásai a bolygórendszerek keletkezésével, fejlődésével, különösen a kisebb égitestekkel, holdakkal, üstökösökkel, planetezimálokkal kapcsolatosak. A jövő európai exobolygókutatásának három legjelentősebb űrtávcsöves programjaiban képviseli Magyarország és Szombathely tudományos életét. Vezeti az európai-amerikai Mauna Keaspektroszkópiai felmérés exobolygó csoportját. Vezetője a Kozmikus Hatások és Kockázatok GINOP pályázatnak, melynek keretében a meteorok Holdba csapódását figyelik meg az erre a célra kialakított új műszeregyüttessel. Alapítója az ELTE-MTA-NKTH Exobolygó kutatócsoportnak. Több mint 150 idegen nyelvű tudományos közlemény és több mint 300 magyar nyelvű oktató és ismeretterjesztő munka, cikkek, tanulmányok, könyvfejezetek, könyvek szerzője.

Forrás:https://www.elte.hu/content/kituntettek-szabo-m-gyulat.t.19948

Az imádság és a munka kapcsolata

Sinai Szent Gergely (1255 – 1346)

Részlet a kis filokáliából:

Aki elfárad a munkában – mondja Lépcsős Szent János – imádkozzon. A változa­tos­ságtól ismét erőre kap, és új kedvvel lát neki ismét előző munkájának. Ez a tanács arra érvényes, aki lelke fegyelmezésére már eljutott, de nem érvényes minden további nélkül a zsoltárimádkozás számára.”

Harcmódok a szenvedélyeink ellen

Részlet Kovács Márta OCD, A lelki harc áldása című könyvéből, Vitovnicai Tádé atya tanításai alapján, Sarutlan Kármelita Nővérek, Magyarszék, 2019, 58-60.oldal

Harcmódok

„Keresztes Szent János atya azt mondja, hogy a lelkek nagyon különböznek egymástól. Alig akad lélek, akinek az útja csak felerészben egyezik egy másikéval. Így azt is megértjük, hogy a sivatagi atyák harcmódjai miért ennyire különfélék. Hogy egy-egy atyára milyen harci eszköz vagy milyen harcmód volt jellemző, az a karakterétől is függött. Ez a különbözőség számunkra áldás, mert így biztosan ráakadunk arra, amely nekünk segít és lelkünkben visszhangra talál. Némelyik atya az állandó éberséget, másik a kitartást, megint másik a könnnyeket vagy a gondolatok fölötti őrködést tartja a legjobb harci eszköznek.

Dórotheosz abba beszél arról, hogy a rossz gondolat szokássá alakulhat bennünk. Leggyakrabban az erősödő növénnyel hasonlítja össze a növekvő szenvedélyeket. Minél később látunk hozzá, hogy kihúzzuk azokat, annál nehezebb lesz később tőlük megszabadulni:

Amíg kicsik, könnyűszerrel elbánhatunk velük, ha akarjuk. Ha azonban kicsinységük miatt elhanyagoljuk őket, megerősödnek, s minél inkább belénk gyökereznek, annál nagyobb fáradság árán lehet eltávolítani őket. Ha pedig nagyon mélyre eresztik a gyökerüket bennünk, akkor már semmilyen fáradozással sem tudunk megszabadulni tőlük, csak úgy, ha valaki a szentek közül, aki Isten akarata szerint a gondunkat viseli, a segítségünkre siet.

Máshol is hangsúlyozza ezt, amikor a harag elleni harcról beszél: Ezért mondom nektek szüntelen; amíg zsengék bennetek a szenvedélyek, addig nyessétek vissza, mert azután fölétek kerekednek és annak nehéz fáradság a következménye. Hiszen más egy növényt kitépni, mint kivágni egy nagy fát.

Megtehetnénk ugyanis, hogy visszanyessük a szenvedélyeinket, amikor még csak sarjadnak, de nem törődünk velük. Ehelyett hagyjuk, hogy megcsontosodjanak, s hogy gonoszságukat teljes mértékben, a végletekig kifejtsék bennünk.”