Vízkereszt utáni vasárnap
evangéliumi szakasza: Mt. 4,12-17.
Jézus Kafarnaumban.
12Amikor Jézus meghallotta, hogy Jánost
börtönbe vetették, visszavonult Galileába. 13Elhagyta
Názáretet, és a tenger melletti Kafarnaumba költözött, Zebulun
és Naftali vidékére. 14Így beteljesedett Izajás
próféta szava: 15„Zebulun és Naftali földje, a
tenger menti út a Jordánon túl, a pogányok Galileája, 16a
nép, mely sötétségben ült, nagy világosságot látott.
Világosság támadt azoknak, akik a halál országában és
árnyékában ültek.” 17Ettől fogva Jézus elkezdett
tanítani. „Tartsatok bűnbánatot – hirdette –, mert
közel van a mennyek országa!”
Vízkereszt utáni vasárnap
apostoli szakasza: Ef. 4, 7-13.
7Mindegyikünk
Krisztus ajándékozásának mértéke szerint részesült a
kegyelemben. 8Ezért mondja az Írás: Fölment a
magasba, magával vitte a foglyokat, s osztott az embereknek
ajándékokat. 9Az pedig, hogy fölment, mi mást jelent,
mint hogy előbb le is szállt a lenti földi tájakra? 10Aki
leszállt, az emelkedett minden ég fölé, hogy betöltse a
mindenséget. 11Ő
némelyeket apostollá, másokat prófétává, ismét másokat
evangélistává, pásztorrá és tanítóvá tett, 12hogy
szolgálatuk betöltésére neveljék a szenteket, és fölépítsék
Krisztus testét, 13amíg mindnyájan el nem jutunk
az Isten Fia hitének és megismerésének egységére, és meglett
emberré nem leszünk, elérve Krisztus teljessége életkorának
mértékére.
A bűnbánatról
Részlet
Kovács Márta OCD, A lelki harc áldása című könyvéből,
Vitovnicai Tádé atya tanításai alapján, Sarutlan Kármelita
Nővérek, Magyarszék, 2019, 99-103.oldal
„Amikor a lélek
bűnbánatot tart, mintegy felébred Krisztus számára és magához
tér, az Úrhoz emelkedik, és akkor megszületik benne a béke és a
csend.
Az alázatos ember
bölcs ember. Az ilyen ember előtt Isten kitárulkozik. Mert
azt mondja: „Tekintetem azokon pihen, akik alázatosak és megtört
szívüek. (Iz 66,2)”
Mivel az alázat vonzza
le Krisztust a lelkünkbe, akkor egyesülünk Vele, ha bűnbánatot
tartunk.
Bűnbánatot kell
tartanunk.
Bűnbánatot kell
tartanunk. Ez nem csak azt jelenti, hogy elmegyünk a paphoz és
meggyónunk, hanem az is szükséges, hogy minden gondolattól és
gátlástól megszabaduljunk. Az életben sokszor elesünk, ezért
kivétel nélkül mindent el kell mondani a papnak, aki a bűnbánatunk
tanúja az Isten előtt.
Hiszen a bűnbánat az
élet megújítása, ami azt jelenti, hogy minden rossz
tulajdonságtól meg kell szabadulnunk és az abszolult Jóhoz kell
fordulnunk.
Mit jelent a
bűnbánat? A bűnbánat az élet megváltoztatása, az ó-ember
elhagyása gonosz szokásaival együtt, és az Istenhez forulás, az
Igazsághoz fordulás. A bűnbánat azt jelenti: csendesnek,
békésnek, gyengédnek, szelídnek lenni. Magatok is látjátok,
hogy társaságban vagy bárhol máshol kellemesen érzitek
magatokat, ha egy csendes, szelíd, gyengéd lélek van köztetetk. A
nyugtalan lélek önmagát nyugtalanítja, és ez sugárzik
körülötte. A mi kedélyünk is elromlik az ő nyugtalansága
miatt, mert nem vagyunk az Úrral egyesülve a szüntelen imában.
Ezért is bomlik meg a belső békénk. De ha az Úrral időzünk
és a Legszentebb Istenszülővel, aki, amikor csak hívjuk, segít,
akkor békénk van. Ime, itt van a mi támaszunk, amely változatlan,
amely örökké ugyanaz, amely nem távolodik el tőlünk, hanem
szüntelenül velünk van! És mi itt a földön ilyen szilárd
támaszt keresünk, amely állandó, és nem tudjuk meglelni sem a
rokonainknál, sem a megtiszteltetésekben, semmiben. Mindezek
elhagyhatnak minket, de az Úr és a Legszentebb Istenszülő soha.
Az
viszont nem szabad elfelejteünk, hogy határozottnak kell lennünk
a jóban. Ne halogassuk a megtérésünket, és ami
rajtunk áll, azt tegyük meg elsőként.
Az ég alatti szellemek el akarnak téríteni minket az üdvösség útjáról…Mi lanyhák -tudjátok, milyenek vagyunk -, így szoktunk tenni: Azt mondjuk Istennek: „Várj csak, ezt még nem fejeztem be, ezt még hadd csináljam meg”. Aztán: „Igen, még ezt a tervemet hadd valósítsam meg, utána majd a bűnbánat útjára térek. Akkor aztán, Istenem, egyenes utakon fogok járni, és soha sem fogok eltérni ettől sem jobbra, sem balra”. És az ég alatti szellemek éppen azt akarják, hogy halogassuk a bűnbánatunkat máról holnapra, holnapról holnaputánra… és így az életünk végére. A Szent Atyák pedig azt mondják: „Ma indulj el, ma menj előre az Úr nyomában!”
Dórotheosz abba ehhez jó módszert javasol:
Ha
valaki naponta önvizsgálatot tart, ha igyekszik bűnbánatot
tartani amiatt, amit elkövetett, és elszánt a javulásban, akkor
elkezd benne csökkenni a rossz: Ha valamit például kilencszer
követett el, azt a következő nap már csak nyolcszor teszi meg. S
így Isten segítségével apró lépésenként előrehaladva nem
fogja engedni többé, hogy a szenvedélyek erősebbek legyenek nála.
Nagy veszélyt rejt ugyanis, ha az emberben a szenvedély
megszokássá válik. Ha valaki ebbe a helyzetbe kerül – amit
már mondtunk -, hiába is akarná legyőzni a szenvedélyt, egyedül
képtelen rá, csak akkor tud szabadulni, ha valaki a szentek közül
segítséget nyújt neki (Gázai Szent Dórotheosz szerzetes
tanításai. Jel Kiadó, 2015, 169.old.)
Amíg van időnk, ne várjuk meg, hogy a másik ember
induljon előbb a jó úton, és mi kövessük, hanem mi magunk
kezdjük el a jót. Tádé atya sokszor hangsúlyozza, hogy rajtunk
áll a dolog. Rajtunk áll a boldogságunk, rajtunk áll a békénk,
rajtunk áll a világ sorsa.
Mi
megtehetjük a jót. Mindenki önmagából induljon ki, hogy a
lelke megváltozzon, sajt érdekében. Olyan gondolatokkal
foglalkozzon, amelyek jók, cssendesek, halkak. Ha bennünk ilyen
gondolatok lesznek, akkor azok sugározni fognak belőlünk. Bárhová
is indulunk, azok sugároznak. Látjátok, az alázatos és szelíd
lélek olyan kellemes, az ilyen lélekből egyfajta melegség árad.
Nem kell még beszélnie sem, anélkül is kellemesen érezzük
magunkat a társaságában. Ha
tehát mindenki magát kezdené jobbá tenni, íme, meglenne a
megújulás! A jó megújulása bennünk, és mindenhol körülöttünk,
az országunkban is és máshol is!
A bűnbánat minket is megtisztít, a környezetünket
is. A saját kiengesztelődésünk kihat minden élőlényre:
Vannak a bűnbánatnak könnyei is, amikor valaki érzi a lelkiimeret-furdalást az elkövetett vétkek miatt, mert amikor az ember a bűnből magához tér, akkor elsírja magát. Ilyenkor a könny az isteni kegyelem hatása: a lélek magához tér, hogy meg tudjon mosdani a könnyeiben, Igen, igen! És amikor eljönnek a könnyek, akkor ezek a bűnbánat könnyei, Isten kegyelmének adományai, és Ő a léleknek ajándékozza. Amikor a lélek magához tér, akkor lassanként megszabadul evilági gondjaitól és az önszeretettől, minden gondját és saját magát is az Úr kezébe helyezi, és ott a lelke megnyugszik, és amikor megnyugszik, akkor állandóan az alázatban időzik. Csak az olyan lélek tud állandóan az alázatban maradni, amely megszabadult e világ gondjaitól. Az ima abszolút gondtalan életet igényel, mert a legkisebb gond is, mondják a Szent Atyák, már megzavarja az imát. Mint ahogy egy kis szálka a szemben megzavarja az ember látását, így a legkisebb gond is megzavarja az összeszedettséget és az imádság békéjét.”