Koronavírus tünetek és egyéni óvintézkedések⁩

Egy ismert tüdőgyógyászunk ajánlására továbbítom ezeket az egyébként is hasznos információkat!

Egy Wuhanban dolgozo fiatal kutatótól származnak az alábbi információk (2020. Marcius 13.)

Íme néhány tény és információ a coronavirusról. Hogy hogyan fertőz, illetve jut át egyik emberről a másikra, hogy hogyan viselkedik, s hogy hogyan lehet semlegesiteni.

A corona virusos fertőzés NEM okoz orrfolyást, sűrű és bő váladékos nátha-szerű tüneteket és ugynevezett “nedves”, felszakadó, váladékos-hurutos köhögést. Ehelyett szaraz köhögést okoz és száraz nyálkahártyat. Ez az egyik legkönnyebben megjegyezhető tünet.

Jelenlegi kisérletek és tudásunk szerint a virus nem áll ellen a hőnek: ha már 26-27 fokos homérsékletnek van kitéve, elpusztul. Ezért fontos, hogy napjában többször igyunk meleg folyadékot, teát vagy más forralt italt. Nem kell, hogy leégesse a torkunkat, csak kellemesen melegen. A lényeg a gyakran-on van. Ezek a meleg italok semlegesitik a virust és nem túl nehéz beiktatni az ivásukat a napi rutinunkba. Mindenképpen kerülni kell a hideg italok fogyasztásat, a jéghideg italokról van szó, vagy magáról a jégről, jégkockáról. Ne szopogassunk jeget, ne együnk havat, s ne engedjuk ezt a gyerekeinknek sem!

Aki teheti, menjen a napra, napozzon illetve napoztassa az arcát vagy egyéb testfelületeit lehetőleg huzamosabb ideig (kb 15-20 percig legalább).

A virus maga viszonylag nagy, legalabbis a virusokhoz képest általaban. Átmérője kb 400-500 nanométer. Ezért barmilyen maszk hatasos lehet ellene; Éppen ezért egy átlagembernek elegendo lehet egy “sima” maszk, a speciális változatokat, amik többszűrősek, azokat hagyjuk meg azoknak a kórházi dolgozóknak és egészségügyi szakembereknek, akik a munkájuknal fogva sokkal intenzivebben, sokkal nagyobb dózisban vannak kitéve a virusnak, illetve a virus fertőzésnek.

Ha egy fertőzott személy tüsszent egyet, akkor kb. 3 méteres sugárban szórja szét a vírusokat maga körül, a ruházatára, a környezetére és a földre, ahol éppen tartózkodik. Ezen a körön kivül nem ér el vírus egy masik emberhez.

A virus fémfelületeken képes éltben maradni akar 12-16 óran át is. Ezért fontos és elengedhetetlen, hogy kilincsek, kapaszkodók, kulcsok, lépcsőkorlátok, ajtók..;stb érintése után mossunk alaposan kezet, majd fertőtlenitsük is le a kezünket. (Alaposan. Szappannal. Meleg vizzel. ) Lehetőleg mielőbb. Addig viszont, amig ezt megtenni nem tudjuk, semmiképp ne közelitsünk az arcunk felé, ne vakarjunk orrot, szánkba ne nyúljunk, egyáltalan ne érintsük meg az arcunkat.

A virus ruhákban és textilszálak között kb. 6-12 óráig marad életben. A sima hétköznapi mosószerek megölik már 30-40 fokon mosva is. Az olyan ruhákat, amiket nem lehet naponta mosni, tegyük ki a napra, s ott a vírusok elpusztulnak a fénynek és hőnek kitéve.

Hogyan szaporodik illetve miként viselkedik gazdatestbe jutva:

1. Elsőként a torokban, garatban helyezkedik el, ott kezd el szaporodni. Begyulladhat a torok ilyenkor, égő, kaparó érzés lehet ettől, torokfájas. Ez a tünet átlagosan kb. 2-4 napig tarthat.

2. Majd a virus lejut a légzőszervek nedvességén/nyalkahártyán a tracheaba (légcsőbe), s bekerül a tüdőbe, ahol fibrózist (lásd alább a meghatározását a tüdőfibrózisnak) okoz, s a léghólyagocskák ezért nem tudnak elegendő oxigént felvenni a belélegzett levegőből. Így okoz közvetlenül tüdőgyulladást. Vagyis: nem bakteriális felülfertőződésként alakul tehát ki a tüdőgyulladás, kb. 2-3 hét kezeletlen vagy nem megfelelően kifeküdt, kikezelt influenza szövödményeként, mint más esetekben általában, hanem jóval hamarabb és baktériumok közreműkodése nélkül, közvetlenül a tüdőt célozva meg. Ez a stádium kb. az 5-6. napon jelentkezik.

tüdőfibrózis során valamilyen kiváltó ágens hatására krónikus gyulladás indul el a tüdőszövetben, a léghólyagocskák és hajszálerek között, amely végül a kötőszövet felszaporodásához vezet, ezzel csökkenti a légző felületet.

3. A tüdőgyulladas magas lázzal jár és nehéz vagy nehezitett légzéssel, légszomjjal, de nem kisérik a klasszikus megfázásos, náthás orrfolyasos tünetek. Az embernek olyan érzése van, hogy megfullad. Ha ez igy van, azonal orvoshoz kell fordulni.

Hogyan kerülhető el a virus?

1. A virussal való fertőződés szinte kivétel nélkül, de legalábbis óriási arányban közvetlen kapcsolattal történik, azaz megérint az ember olyan tárgyat, amelyen virus van, ezért a gyakori kézmosás elengedhetetlen.

A kézen a virus kb. 10 percig van életben, de ebben a 10 percben sokmindennel bejuttatható a szevezetünkbe: arcunk dörzsölése, szemünk, orrunk, szánk érintése, vagy akár csak a bőrünk érintése az bárhol arcunkon végzetes lehet.

Vagyis a magunk és masok érdekében is mossunk gyakran és alaposan kezet, majd fertőtlenitsük is le, ha tehetjuk!

2. Fertőtlenitő oldatokkal, amiket drogériakban, gyógyszertárakban lehet kapni, öblogethetünk, gargalizálhatunk is, naponta többször is. Ez is minimalizálja az esetlegesen már bejutott virusok számát a torokban, garatban. Igy még kevésbé tud lejutni a tüdőhöz, ha már esetleg jelen van a szánkban.

3.Fertőtlenitse a billentyűzetet, mobil telefonokat és egyéb mobil eszközöket, kulcsokat, pénztárcát, táskát, kilincseket….stb, a gyakran használt tárgyakat, felületeket.

Az új NCP corona virus előfordulhat, hogy napokig nem mutat semmilyen tünetet, így adott esetben a bekerulését követően csak jóval később derül ki az illetőről, akiben jelen van, hogy fertőzött. Így aztán mire az illető már produkálja a köhögést és/vagy lázat, amivel kórházba kerül, addigra a tüdő már kb. 50 százalékban mindkét oldalon érintett, a fibrózis már kialakult, s az esetek többségében már a kórhazi kezelés, lélegeztetőgépre kötés túl késő…..

Tajvani szakemberek a következő egyszerű gyakorlat elvégzését javasolják minden reggel:

Vegyünk egy jó mély lélegzetet, s tartsuk bent a tüdőnkben kb. 14-15 másodpercig, ha megy, akár tovább is. Ha ezt minden különösebb nehézség nélkül meg tudjuk tenni, akár ismételten is, akkor valószínüsithetően nincs fibrósis jelen a tüdőnkben. De ha diszkomfort érzést okoz, vagy köhögést vált ki, vagy nyomó-fuldokló érzést, nagy nyomást, nehezen viselhetőt, légszomjunk lesz, s nem tudjuk megcsinálni ezt az egyszerű gyakorlatot… stb, akkor forduljunk orvoshoz.

Ezt a gyakorlatot ajánlott minden reggel elvégezni, tiszta levegőjű környezetben.

A következő tanácsok japán orvosoktól származnak: mindenki győződjön meg róla, hogy a szájuk és torkuk eléggé nedves a nap folyamán és sosem szárad ki. Sok apró kortyot igyunk gyakran, akár negyedóránként kortyolgassunk lehetőleg valami meleg folyadékot, s igyunk eleget! Mert még ha be is jut a virus a szánkba, a folyadékivás lemossa onnan, bekerül a nyelőcsőbe, onnan a gyomorba, s ott aztán már semmi esélye az erősen savas környezetben az életbenmaradásra. De ha az ember nem iszik elegendő, és főleg, elég gyakran folyadékot, a virus könnyebben lejuthat a tüdő felé. Az pedig nagyon, de nagyon veszélyes lehet.”

“Mielőtt az ember nyíltan bűnt követne el, titokban erjed, forrong benne a bűn vagy valamilyen szenvedély”

Részlet Kronstadti Szent János (1829-1908): Életem Krisztusban című könyvéből, 49-50.oldal

Mielőtt az ember nyíltan bűnt követne el, titokban erjed, forrong benne a bűn vagy valamilyen szenvedély: ellenszenv, paráznaság, irigység, engedetlenség; és annak érdekében, hogy ne vétkezzen nyíltan, küzdenie kell titokban a bűnök ellen, s imával és Isten segítségével kell legyőznie őket. Ha mindig legyőznénk a szenvedélyeinket már a kialakulásuk pillanatában, nem volna lehetőségük a nyilvános megjelenésre, nem nyugtalanítanák és nem zavarnák a többi embert, s béke uralkodna a földön.

„Kelletlenül, kishitűen, lázongva, az Úr ellen szitkozódva – így tűrjük szívünk gyötrő fájdalmait, és nem látjuk meg bennük a hasznot, amelynek a lelki nyugalommal és alázatossággal történő elviseléséből kellene származnia. Nem akarjuk észrevenni, hogy a szívünk elnehezült és megfertőződött a különféle szenvedélyektől, ez a szív gőgös, házasságtörő, haragos és rossz; szenvedélyek fűzik a földi dolgokhoz, s nem lehet megtisztítani, alázatossá, jóságossá és Isten iránt engedelmessé tenni másként, mint a gyötrő, égető fájdalmak, a nagy szorongattatás által.”

A szent olvasásról

Részlet Dioníszosz Tácisz: „Légy elrejtett ember!” című könyvéből, 69-73.

A szent olvasás

  1. Jerónimosz atya (1883-1966) hangsúlyozta az evangélium olvasásának szükségességét: „Egy teljesen elreteszelt ház sötétségben van. Ha kinyitod az ablakot, látod a nagyobb tárgyakat, ha jobban kinyitod, a fény beáramlik, és az apróbb dolgokat is világosan ki tudod venni. Ha pedig a nap bevilágít oda, még a levegőben lebegő port is látod. Ez történik a lélekkel is, amely befogadja az evangélium fényét: a legkisebb bűneit is látja.
  2. Porfíriosz atya (1906-1991) így szólt egy látogatójához: „Sokat olvass, hogy Isten megvilágosítsa értelmedet. Tudod, én sokat olvastam, s hogy a többiek ne zavarjanak, felmásztam egy fa tetejére a magam készítette létra segítségével, azután felhúztam a létrát, hogy mások ne lássanak meg, és ne zavarjanak. Így olvastam órákon át.
  3. Ugyanaz az atya gyakran használta a következő képet: „Egy sötét szobában vagy, és hadonászol, hogy elűzd a sötétséget, ami természetesen nem tűnik el. Ha kinyitod az ablakot, a fény beárad, a sötétség eltűnik. Ugyanígy van az olvasással is. A Szentírás, a szentek élete és az atyák írásai jelentik a fényt, amely elűzi a lélek sötétségét.”
  4. A lelki haszon nem az evangélium egyszerű olvasásából származik. Efszéviosz atya (1849-1929) mondta erről: „Bármennyit tudjon is az ember, ha a Szentlélek kegyelme nem látogatja meg, semmi haszna sincs belőle. Az ember hasonlít egy házhoz: ha be van zárva, haszontalan. Kulcs szükséges hozzá. Ugyanígy van az emberi elmével: ha nem nyitja meg a kegyelem, az embernek semmi haszna nincs belőle. Egy egyetemi tanár mondta nekem, hogy sokféle filozófiai munkát olvasott, és értette is őket, ám az evangélium olvasásakor érti ugyan a szavakat, de a mélyebb értelmüket nem.”
  5. Joíl atya (1901 -1966), aki sokat olvasott és írt, hangsúlyozta azt a tényt, hogy a szent olvasást össze kell kapcsolni az aszkézissel: „Ha az atyákat olvasod, meglátod, hogy sok dologban megvannak a maguk sajátosságai, olykor nézeteltéréseik. Az Írás egy szakaszát egyikük így kommentálja, a másik meg amúgy. Ha azonban van valami, amiben az atyák közül senkinek sincs eltérő véleménye, akkor az az aszkézis. Ebben általános egyetértés van az atyák között. Mindnyájan magasztalják a böjtöt, a virrasztást, az önkéntes szegénységet, a testtel való kemény bánásmódot, és általában a nehézségek elviselését.” Hozzátette még: „Tanulmányozzuk, amit az atyák mondtak és írtak, de azt már nem, miként éltek. Ahelyett, hogy kommentárokat fűzünk az atyák írásaihoz, jobban tennénk, ha az életüket követnénk. A szent atyák sokat imádkoztak, sokat virrasztottak, sokat bőjtöltek, szerették a szegénységet s az egyszerűséget, gyűlölték a világ szellemét, harcoltak a tévhitek ellen, visszautasították az élet nyújtotta kényelmeket, kerülték a rangot, a dicsőséget, a megtiszteltetéseket, és szerették a vértanúságot. Vajon mi is ezt tesszük? Kezünkben tartjuk az atyák könyveit, és az életünk az ő életük megtagadása. Az atyák: élet, nem pedig filológia!”
  6. Amfilóhiosz atya (1889-1970) így buzdított: „Hagyjátok, hogy lelketek egyszerűségben fogadja be a kincset, amit egyházunk éberséget tanító atyáinak írásai nyújthatnak nekünk, és próbáljátok megőrizni azt az alázat erényével. Ha olvasmányaitokhoz istenfélelem társul, megérzitek majd az isteni kegyelmet.
  7. Az atyák különösen szerették Szír Szent Izsákot (640-700). Jerónimosz atya (1883-1966) buzdította lelki gyermekeit, hogy olvassák aszketikus értekezéseit: „Olvassatok naponta egy oldalt Szír Izsák atyától. Ő tükör; általa meglátjátok, hol tartotok. Izsák atya hőmérő. Nagyon szeretem az áldott Izsák atyát. Ő a lekiatyám.” Teljesen egyedül szerette olvasni, annak ellenére, hogy rövidlátó volt, mert: „aki olvas, olyan, mint az arató, aki pedig hallgatja azt, amit mások felolvasnak, olyan, mint aki a földre hullott kalászokat gyűjti össze.”
  8. Az olvasmányokat illetően Porfíriosz atya (1906-1991) ezt magyarázta: „Egy rossz könyv árt neked. Egy jó könyv hasznodra van. S ha nem is állsz készen, hogy átültesd a gyakorlatba, mivel bensőleg vágyódsz utána, idővel lassanként, anélkül hogy erőltetned vagy kényszerítened kellene, megérik benned a jóra való igény, és végül alkalmazod is.” Egyeseknek az a gyenge pontja, hogy elfelejtik, amit olvastak; erről mondta: „Tudnotok kell, hogy az emlékezetünkben minden elraktározódik, és Krisztus, ha úgy ítéli, hogy itt az ideje, fel is fedi majd számunkra.” Buzdította az embereket az evangélium olvasására, „amely kincseket rejt, s minden gondot megold. Ez az igazi filozófia, a kinyilatkoztatott filozófia. Isten igazságai, ahogy kezdettől fogva ki lettek jelentve. Nincs más igazság, újabb, még ha a világ előrehalad is, ha a tudomány az embereket a csillagokba repítette is.”
  9. Paisziosz atya (1924-1994) hangsúlyozta, hogy olvasnunk kell az evangéliumot, az atyákat és a szentek életét. Hozzáfűzte azonban, hogy az olvasmányok célja „az, hogy saját magunkra alkalmazzuk mindazt, amit olvasunk. Nem az, hogy kívülről megtanuljuk őket, hanem hogy bensővé tegyük. Nem azért, hogy elsajátítsuk a nyelvet, hanem hogy képesek legyünk befogadni a lángnyelveket, és megéljük Isten titkait. Ha valaki sokat tanul, ismeretekre tesz szert, majd másoknak játssza a tanárt, miközben mindezt ő maga nem tartja meg, s egyebet sem tesz, mint felfuvalkodik, és legfeljebb gépeket épít, hogy a Holdra menjen. A keresztény célja azonban, hogy gépek nélül jusson fel Istenhez.”

Bibliai gondolatok -Kereszthódoló vasárnap (2020.03.15.)

Apostoli szakasz: Zsidókhoz írt levél 4,14 -5,6

Jézus az Újszövetség főpapja.

14Mivel tehát olyan kiváló főpapunk van, aki áthatolt az egeken, Jézus, az Isten Fia, legyünk állhatatosak a hitvallásban. 15Főpapunk ugyanis nem olyan, hogy ne tudna együtt érezni gyöngeségeinkkel, hanem olyan, aki hozzánk hasonlóan mindenben kísértést szenvedett, a bűntől azonban mentes maradt. 16Járuljunk tehát bizalommal a kegyelem trónjához, hogy irgalmat találjunk és kegyelmet kapjunk, amikor segítségre szorulunk.

5 1Mert minden főpapot az emberek közül választanak, és arra rendelik, hogy az Isten tiszteletében képviselje az embereket, ajándékokat és áldozatot mutasson be a bűnökért, 2mint olyan valaki, aki megértő tud lenni a tudatlanok és a tévelygők iránt, hiszen őrá is gyöngeség nehezedik. 3Ezért a népért is, saját vétkeiért is áldozatot kell bemutatnia. 4A tisztséget magától senki sem vállalhatja, csak akit az Isten meghív, mint Áront. 5Így Krisztus sem önmagát emelte főpapi méltóságra, hanem az, aki így szólt hozzá: „A Fiam vagy, ma szültelek.” 6Másutt meg ezt mondja: „Pap vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint.”

Evangéliumi szakasz: Márk evangéliuma 8,34 -9,1

Az önmegtagadás.

34Összehívta a népet és tanítványait, s így szólt hozzájuk: „Ha valaki követni akar, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét és kövessen. 35Mert aki meg akarja menteni életét, elveszíti. Aki elveszíti értem és az evangéliumért, az megmenti életét. 36Mit ér az embernek, hogy megszerzi az egész világot, ha a lélek kárát vallja? 37Mert mit adhat cserébe az ember a lelkéért? 38Aki ez előtt a házasságtörő, bűnös nemzedék előtt szégyell engem és tanításomat, azt az Emberfia is szégyellni fogja, amikor majd eljön Atyja dicsőségében a szent angyalokkal.”

9 1Aztán még hozzáfűzte: „Bizony mondom nektek, hogy a jelenlevők közül lesznek, akik nem halnak meg, míg meg nem látják Isten hatalomban eljövő országát.”

A nyugalom és a béke a lelki életben…a Szent Atyák szerint!

12.levél

Hészükhaszta József (1898 -1959): Az Isten megismeréséről, 12. levél, 74-77.oldal

Így lesz az értelem csupa fény, csupa ragyogás

„Ami az imádságot illeti, amiről írsz, gyermekem, ha egyszer a lelkiatyád ismeri az imádságot, nem kell félned, hogy eltévelyedsz. Te csak tedd azt, amit a lelkiatyád mond, és ne aggódj, ha a kegyelem hol megjelenik, hol pedig eltávozik, mert így edzi az embert, hogy alázatos legyen, és ne bízza el magát.

Kezdetben így tesz a kisgyermek. „Jaj néked, te város, mert ifjú még a te királyod!” (Préd 10,16) – írja a Szentírás. „Jaj néked, te lélek, hiszen az értelmed kezdő még mindezekben!”

Gyermekem, az értelem nem tud megmaradni egyfajta állapotban, különösen olyan valakié, aki gyenge a szellemi dolgokban. Egyik órában olvasásra van szüksége, máskor arra, hogy zsoltározzon, megint máskor pedig arra, hogy csöndben maradjon. Ha az ember hallgat, az értelem alkalmat talál arra, hogy a Szentírás különböző tanításaiban gyönyörködjön, amelyeket korábban tanulmányozott. Amikor tehát azt adod neki, ami hasznára és kedvére való, erőt merít belőle, ahogyan a test is az egészséges táplálékból. Amikor azonban válogatás nélkül adsz neki dolgokat, ahelyett hogy megvilágosodna, elsötétül. Ugyanígy, amikor elfárad, pihenésre van szüksége.

Így tanulja meg a jót megkülönböztetni a rossztól. Így lesz az értelem csupa fény, csupa ragyogás. Látja a lélek tisztaságát. Látja a töviseket. Elviseli a kisértéseket. Így növekszik benne a kgyelem, amely megtisztítja a testet a szenvedélyektől. A lélek békére lel. Végül pedig mindez úgy jön el, az egyik a másik után, mint szorosan egymásba kapcsolódó szemekből álló lánc, különösebb fáradozás nélkül, hiszen a tökéletes engedelmesség szüli őket. Most pedig jól figyelj!

Aki maradéktalanul engedelmes, annak az értelme is teljesen mentes a gondoktól.

Az értelem tehát a lélek gondviselője, aki táplálja őt, természetesen azzal, amit te adsz neki. Amikor békesség van az értelemben, s azt kapja tőled, ami hasznos, levezeti azt a szívbe. Először saját magát tisztitja meg a világból hozott hajlamoktól (prolépszisz). Elűzi az életből az aggodalmakat, és mialatt szüntelenül ismétli az imát, végleg megszűnik szétszórtsága. Ekkor pedig felismered, hogy megtisztult. Többé már nem hajlik a világban látott bűnök és tisztátalan dolgok felé. Majd pedig az ima révén, amely ki-be jár a szívben, az értelem megtisztítja az utat magának, és kivet onnan minden ocsmányságot, gonoszságot vagy tisztátalanságot. Mert az értelem háborút hirdet a szenvedélyek és az azokat életre hívó démonok ellen, akik olyan sok éve élnek a szívbe beleágyazódva anélkül, hogy bárki is felismerte vagy látta volna őket. Most hogy az értelem megtisztult, észreveszi a démonokat, és akár egy jó házőrző kutya, morog, csahol, megküzd velük, mint a lélek legfőbb védelmezője. Jézus Nevével mint fegyverrel addig ostorozza az ellenséget, amíg ki nem űzi mind egy szálig a szív körüli területre, ahonnan ezek ismét csak ugatni kezdenek, akár a megvadult kutyák. Az éretelem pedig nekilát, hogy letörölje a mocskot és mindazt a tisztátalanságot, amivel a démonok beszennyeztek bennünket, valahányszor sugallatukra magunk is befogadtuk azt, ami rossz és bűnös. Az éretelem a továbbiakban is folytatja a küzdelmet a démonokkal, kivetve és messzire űzve őket, hogy soha többé ne zaklathassák. Folyamatosan küzd, hogy kivesse a sok tisztátalanságot, amivel amazok folyton elárasztják. A későbbiekben pedig, miként egy jóságos gondviselő, olyan eledelt ad, amely a lélek megvilágosodására és egészségére szolgál.

Mindezekben a megtisztító kegyelem működik közre. Az imádkozó embert mint hűsítő árnyék takarja be az engedelmesség oltalma. Annak a kegyelme vigyáz rá, aki a lelkéért felelősséget vállalt Isten színe előtt. Lassanként átéli a Legmagasabb elváltozást” (vö. Zsolt 76,11). Rövid idővel azt követően, hogy a démonok végleg kiűzettek, a szív pedig belülről megtisztul, a szennyeződés is abbamarad. Az értelem uralkodóként a szív trónusára emelkedik, s úgy örvendezik, miként a vőlegény a mennyasszonnyal együtt a nászteremben. Szent, békés és szeplőtelen boldogságban ünnepel. Fáradalom nélkül mondja az imát. Ekkor pedig a kegyelem szabadon működni kezd, és megmutatja az értelemnek azokat a megígért javakat, amelyek jutalmul tűzettek ki számára, ha maradéktalanul elvégzi kötelességeit. Ezután nyugodttá és békéssé válik, ahogy megjelenik a kegyelem, amely Isten szemléléséhez emeli őt, olyan mértékben, amennyire saját alapjai megengedik.

Legfőképpen tehát az istenfélelelm, a hit, a tökéletes engedelmesség és az önmegtagadás hozza el mindezeket. Az ember pedig eljut a boldogító szeretetre, végül pedig a szenvedélymentességre. Semmiképpen se engedje, hogy a rossz szabadon működjön az értelemben, hanem kiáltson fel a mélységből: Utánad szomjúhozik a lelkem, én Istenem! Mikor méltatsz arra, hogy megpillanthassam a te szent színedet?” (vö. Zsolt 41, 2-3). A halált pedig mint a legnagyobb örömet várja már. Mikor csukódnak már be ezek a szemek, és nyílnak meg amazok, amelyek boldogságban szemlélődnek majd mindörökké?

Siess tehát, fiam, igyekezzetek mindnyájan, hogy eljussatok a boldog engedelmességhez, amelyben mindezek a javak benne rejlenek, és legyetek olyanok, mintha egy lélek volnátok több testben. Akkor megkönnyebbülhet majd lelkiatyátok, és nyugodtan tud majd imádkozni értetek teljes lelkéből, örömmel és boldogsággal eltelve. Ha azonban engedetlenek vagytok, és kudarcot vallotok mindezekben, akkor az ő lelke is elnehezül, s a bánat okozta betegségtől lassan-lassan a halál felé halad.

Mindezekt tapasztalatból tudom, hiszen megpróbáltam, és gyümölcsét is fogyasztottam; mily édes is az! Nem ismerek nagyobb nyugalmat, mint amit a tökéletes engedelmesség hoz. Eltemettem az én jóságos lelkiatyámat, imái által végül is megleltem a nyugalmat.

Amíg fiatalok vagytok, addig munkálkodjatok, hogy öreg napjaitokban a szenvedélymentesség gyümölcsét szüretelhessétek. Nem feltétlenül előrehaladott korra gondolok, ha igyekeztek, húsz év múlva meglátjátok, amiről beszélek. Ha viszont nem igyekeztek, még ha matuzsálemi kort érnétek is meg, nem örvendhettek majd ezeknek a karizmáknak.

Igyekezzetek azért, és vetélkedjetek lekiatyátokkal és egymással is a jóban. Akkor meg fogjátok tapasztalni, hogy a szenvedélyek olyannyira mozdulatlanná válnak, a lélek olyan nyugalomba kerül, mintha a Paradicsomban lennétek.”

Pió atya, a lelkek vezetője

Hatmath Károly: Pietrelcinai Pio atya (1887 -1968), 59-61.oldal

A lelki életben fontos szerepe van a békességnek, mert alapja az előrehaladásnak. Az atya ezért arra int, hogy vigyázva kell őrizni a lelki nyugalmat. „Üdvösségünk ellensége nagyon is jól tudja, hogy az isteni segítségnek a legbiztosabb jele a szív békéje, és ezért minden alkalmat megragad, hogy elveszíttesse velünk. Ezért legyünk mindig éberek. Jézus segíteni fog.” Az éberség annál is inkább fontos, mert az elveszett béke, a nyugtalanság nem vezethet az erényekhez. „Minél nyugtalanabb a szívünk, annál erősebbek az ellenség támadásai, aki kihasználja természetes gyengeségünket, amely megakadályozza az erények egyenes útját.” A lelki előrehaladás csak a békében lehetséges. „Ha sikerül minden pillanatban megőriznünk a szív nyugalmát és békéjét, nagy hasznunk lesz belőle az istenhez vezető úton. Ha ellenben elveszítjük a békét, minden gyakorlatunk, amely az örök élet megszerzésére irányul, kevés hasznot hoz, vagy egyáltalán nem terem gyümölcsöt.” A lelkiismeret-furdalás is gyakran nyugtalanságot okoz az emberben. Ez a nyugtalanság azonban nem mindig Istentől jön. Íme, mit ajánl Pió atya, hogy pontosan meg tudjuk különböztetni, mi honnan származik: „Óvakodjunk a különböző szemrehányásoktól és vádaktól önmagunk ellen. Ezek a vádak legtöbbször az ellenségtől jönnek, azzal a céllal, hogy megzavarják békességünket Istenben. Ha az ilyen szemrehányások és vádak mérsékeltebbé tesznek, és a jó cselekedetekre buzdítanak, anélkül, hogy eltörölnék bennünk az Istenbe vetett bizalmat, biztosak lehetünk, hogy Istentől számaznak. De ha felkavarják bensőnket, és félelelmmel töltenek el, biztosak lehetünk benne, hogy az ördögtől jönnek, és mint olyanokat kerülnünk kell, menedéket keresve az Istenbe vetett bizalomban.” A következő sorok elmondják azt is, hogyan fogalmazta meg ez a szerény kapucinus a békét: „A béke a szellem egyszerűsége, az értelem komolysága, a lélek nyugalma, a szeretet köteléke. A békesség a rend, a harmónia mindannyiunkban. A béke állandó öröm, amely a jó lelkiismeret tanúságából forrásozik. A béke annak a szívnek a szent öröme, amelyben Isten uralkodik. A béke út a tökeletesség felé, sőt még több: a tökéletesség a békében található. Az ördög pedig, aki mindezt jól tudja, minden erejét latba veti csakhogy felkavarja békénket.”

Az emberi életben a megpróbáltatások is sokszor nagy nehézségeket okoznak. Türelmetlenné válunk. A próbatétel elviselhetetlennek tűnik, kikerülhetetlenné válik. Az ilyen helyzetekben fontos szerepe van az alázatosságnak. „Alázzuk meg mindig magunkat Isten hatalmas jobbja alatt, és mindig a lélek komolyságával és a szív alázatosságával fogadjuk a szenvedéseket, amelyeket Isten azért küld, hogy látogatásának idejében felmagasztaljon bennünket kegyelmének ajándékával. Bízzuk rá minden gondunkat, mert ő jobban gondoskodik rólunk, mint az anya a gyermekéről.” Az alázatosság mellett fontos a kitartás. „Ne zavarja az a gondolat, hogy a próbatétel ideje hosszan tartó (…). Az üdvösség eléréséhez át kell jutnunk a hullámos tengeren, amely állandóan elnyeléssel fenyeget.” Nem kell visszariadni a próbatételektől, mert a lélek tisztulására szolgálnak. „Jézus tudatja magával, hogy a lelki szenvedéseket, amelyek felkavarták, közvetlenül ő akarta azért, hogy próbára tegye és nem pedig, hogy megbüntesse. E próbának az a célja, hogy jobban megtisztítsa és a lehetőségekhez mérten, hozzá hasonlóvá tegye, aki példaképe annak a léleknek, amely az isteni szolgálat jobbik részét választotta. Ő a halál jeléül, nagyobb tanulékonyságot kíván öntől az isteni tevékenységben.” Jézus megengedi a küzdelmeket a lélekben, de nem azért, hogy valakit megbüntessen, hanem hogy megtisztítson. „A próbatétel nem a halált jelenti, hanem az üdvösséget.”

Annak a kereszténynek az életében, aki teljes szívből törekszik Isten közelségére, igen nagy akadályokat jelenthet a visszaemlékezés életének arra a napjaira, amikor nemtörődömségben, illetve közömbösségben bűneivel megbántotta Istent. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy Isten irgalmas, és az őszinte bűnbánónak megbocsát. Ha ezt nem tudjuk elfogadni, Isten megbocsátásában és irgalmában kételkedünk. Mindenáron kerülni kell a kétségbeesést a múlt bűnei miatt. „ Ne engedje meg sohasem lelkének, hogy szomorkodjon, vagy hogy lelki keservekben, illetve aggályban éljen, mert az, aki szereti és aki azért halt meg érte, hogy élete legyen: kedves, jó és szeretetre méltó.”

“A képzetek (phantaszisz) a démonoktól származnak”

Antal abba (251 -356)

„Néhány testvér Antal abbához ment, hogy elmondják neki, milyen képzeteket (phantaszisz) láttak, és megtudják tőle, vajon igazak-e azok, vagy pedig a démonoktól származnak. Volt egy szamaruk, amely azonban útközben elpusztult. Amikor pedig megérkeztek az öreghez, az őket megelőzve ezt a kérdést szegezte nekik: „Hogyan pusztult el útközben a kis szamár?” Ezt mondták neki: „Honnan tudod ezt, abba?” Ő így felelt nekik: „A démonok mutatták meg nekem.”

Azok azt mondták neki: „Hiszen épp azért jöttünk, hogy megkérdezzünk téged erről, mert képzeteket látunk, amelyek gyakran beigazolódnak, és nehogy eltévedjünk.” A szamár példáján világosította fel őket az öreg arról, hogy a képzetek a démonoktól származnak.”

A szent öregek könyve, 29.oldal

A szevasztei 40 vértanú emlékezete

Zsid 12,1-10

Atyámfiai! Mi is, akiket a tanúknak ilyen nagy felhője vesz körül, tegyünk le minden terhet és a minket környező bűnt, kitartással fussuk végig az előttünk álló küzdőteret. Tekintsünk fel a hit szerzőjére és bevégzőjére, Jézusra, aki az előtte levő öröm helyett keresztet szenvedett, nem törődve a gyalázattal; és Isten trónjának jobbján ül. Gondoljatok hát őrá, aki a bűnösök részéről maga ellen ilyen nagy ellentmondást szenvedett el, – hogy el ne lankadjatok, és lelketekben ne csüggedjetek. Mert még nem álltatok ellen vérigontásig a bűn ellen vívott harcban, és elfelejtettétek a vigasztalást, amely nektek, mint fiaknak szól: »Fiam, ne vesd meg az Úr fenyítését, és ne csüggedj el, ha büntet, mert akit szeret az Úr, azt megfenyíti, és megostoroz minden gyermeket, akit magához fogad«. A fegyelemért szenvedtek. Mint fiakkal, úgy bánik veletek Isten; s melyik fiú az, akit apja nem fenyít meg? Ha kimaradtatok a fenyítésből, amelyben mindenki részesült, akkor korcsok vagytok és nem fiak! Ezenkívül ha a testi apáink megfenyítettek minket és féltünk tőlük, vajon nem kell-e sokkal inkább engedelmeskednünk a lelkek Atyjának, hogy éljünk? Mert apáink kevés napon át, tetszésük szerint fenyítettek meg minket, ő pedig azért, ami segítségünkre van, hogy az ő szentségében részesedjünk.

Mt 20,1-16

Mondta az Úr ezt a példabeszédet: „A mennyek országa hasonlít a gazdához, aki kora reggel kiment, hogy munkásokat fogadjon szőlejébe. Miután napi egy dénárban megegyezett a munkásokkal, kiküldte őket a szőlejébe. A harmadik óra körül megint kiment, és látta, hogy mások is ácsorognak tétlenül a piacon. Megszólította őket: »Menjetek ki ti is a szőlőbe, és ami jogos, majd megadom nektek.« Azok ki is mentek. A hatodik és kilencedik órában újra kiment, és ugyanígy tett. Amikor pedig a tizenegyedik óra tájban is kiment, megint talált ott ácsorgókat. Megkérdezte tőlük: »Miért ácsorogtok itt egész nap tétlenül?« Azok így válaszoltak: »Mert senki sem fogadott fel minket.« Erre ezt mondta nekik: »Menjetek ki ti is a szőlőbe, és ami jogos, majd megkapjátok«. Amikor beesteledett, így szólt a szőlősgazda vincellérjéhez: »Hívd össze a munkásokat, és add ki bérüket, kezdve az utolsókon az elsőkig!« Jöttek tehát, akik a tizenegyedik óra tájban álltak munkába, és egy-egy dénárt kaptak. Amikor aztán az elsők jöttek, azt hitték, hogy ők majd többet kapnak, de ők is csak egy-egy dénárt kaptak. Amikor átvették, zúgolódni kezdtek a gazda ellen, és ezt mondták: »Ezek az utolsók egy órát dolgoztak, és ugyanúgy bántál velük, mint velünk, akik viseltük a nap terhét és hevét.« Ő pedig feleletül egyiküknek ezt mondta: »Barátom, nem vagyok veled igazságtalan. Vajon nem egy dénárban egyeztél-e meg velem? Fogd, ami a tiéd, és menj! Én ennek az utolsónak is annyit akarok adni, mint neked. Vagy nem tehetem-e a sajátommal azt, amit akarok? Rossz szemmel nézed talán, hogy jó vagyok?« Így lesznek az utolsók elsőkké, az elsők meg utolsókká, mert sokan vannak a meghívottak, de kevesen a választottak.”

A szebasztei negyven szent vértanú emlékezete

A katonaszentek közül a szebasztei 40 vértanú lett a leghíresebb csoport. Mindannyian a híres 12. légióhoz (Legio fulminata) tartoztak, amely évszázadokon át Örményországban tevékenykedett. Licinius császár, Kappadókiában elrendelte, hogy minden kereszténynek halálbüntetés terhe alatt meg kell tagadnia hitét. Agrikolaosz, Kappadókia és Kis-Arménia helytartója az ediktum tartalmát azzal a szigorú felszólítással közvetítette a hadsereghez, hogy szerezzenek érvényt neki. Ekkor előlépett negyven keresztény katona, s mindegyikük röviden és határozottan kijelentette: ,,Keresztény vagyok”, és megtagadták a bálványok előtti áldozatbemutatást.

Arméniában a tél még márciusban is olyan hideg volt, hogy lóval és kocsival is át lehetett kelni a folyók és a tavak jegén. A helytartó kivárt egy különösen hideg éjszakát, és ekkor megparancsolta, hogy a negyven katonát meztelenül tegyék ki az egyik városszéli befagyott tavon a hidegre. Egy ott található fürdőházban ugyanekkor meleg fürdőt készíttetett azoknak, akik nem maradnak állhatatosak. Az elítéltek nem várták meg, hogy megfosszák őket ruháiktól, hanem maguk vetkőztek le, és szenvedésük helyére igyekeztek. Egy szívvel-lélekkel imádkoztak Istenhez: ,,Urunk, negyvenen kezdtük el a harcot; ne engedd, hogy negyvennél kevesebben kapjuk meg a győzelmi koszorút!” Az egyik katona, aki már nem bírta a hideget, a fürdőhöz rohant fölmelegedni, de azonnal meghalt. A fürdőháznál őrségben álló katonának volt egy látomása: égi sereg szállt le, hogy a hős harcosok között kiossza a győzelmi koszorúkat, amint az a római hadseregben szokásos volt. Erre ledobta ruháit, és bajtársaihoz futott a jégre, hogy betöltse a gyengének mutatkozott katona helyét. Másnap aztán eltörték végtagjaikat, és elégették holttestüket. Ereklyéiket Péter, a város püspöke összegyűjtötte, és tisztességgel eltemette.

Forrás: https://hd.gorogkatolikus.hu/napi-evangelium/m%C3%A1rcius-9