Bibliai gondolatok – Pünkösd utáni 2. hét péntek
Róm
5,17-6,2
Atyámfiai! Ha a halál uralomra jutott egy
által, egynek a bűnbeesése miatt, akkor sokkal inkább uralkodnak
majd az életben az egy Jézus Krisztus által mindazok, akik
megkapják a kegyelem és a megigazulás ajándékának a bőségét.
Amint tehát kárhozat szállt minden emberre egynek a bűnbeesése
miatt, úgy az életet adó megigazulásban is minden ember részesül
egynek az igaz volta miatt. Ahogyan ugyanis a sok ember bűnössé
vált egy ember engedetlensége által, éppúgy a sok ember is
megigazulttá válik egynek az engedelmessége által. A törvény
azért jött közbe, hogy a bűnözés fokozódjék; amikor
azonban elhatalmasodott a bűn, még bőségesebb lett a kegyelem,
hogy amint a bűn halált hozva uralkodott, úgy uralkodjék a
kegyelem is a megigazulás által az örök életre a mi Urunk, Jézus
Krisztus által. Mit mondjunk tehát? Megmaradjunk-e a bűnben,
hogy a kegyelem annál bőségesebb legyen? Semmi esetre sem. Mert
akik meghaltunk a bűnnek, hogyan éljünk továbbra is benne?
Mt
9,14-17
Abban az időben odamentek Jézushoz János
tanítványai és megkérdezték: „Miért van az, hogy mi és a
farizeusok sokat böjtölünk, a te tanítványaid pedig nem
böjtölnek?” Jézus így felelt: „Vajon búsulhat-e a
násznép, míg vele a vőlegény? De jönnek olyan napok, amikor
elviszik tőlük a vőlegényt, akkor majd böjtölnek. Senki sem
tesz régi ruhára új szövetből foltot, mert a folt továbbszakítja
a ruhát, és a szakadás még nagyobb lesz. Új bort sem töltenek
régi tömlőkbe. De ha mégis, megrepednek a tömlők, a bor is
kiömlik, a tömlők is tönkremennek. Az új bort új tömlőbe
töltik, akkor mindkettő megmarad.”
Részlet a Kis Filokáliából: Ninivei Izsák (7. század, 82-83.oldal)
„Tízezer ember között alig lehet egyet találni, aki Isten törvényeit és parancsait megfelelő módon teljesíti, és ezáltal méltó arra, hogy a léleknek az Istenben való tökéletes elmerülését elérje. Épp oly ritka az, hogy sok ember közt egy olyat találjunk, aki állandó ébersége miatt a tiszta imára van hivatva. De a titokzatos ország számára, amely ezen felül terül el, nyilván nehéz lesz egy egész nemzedékben egy olyan embert találni, aki Isten dicsőségének erre az ismeretére eljut. Itt eltűnik az ima tárgya. A lélek működése elmerül az öröm tengerében, és ez az ember nem ismeri többé a világot. Ezt a szent tudatlanságot Evagriosz apát jól ismeri, mert ő mondja erről: “Boldog, aki eljut az imádságban ehhez a nem-tudáshoz, amit senki nem tud átlépni.”
Célszerű, hogy megmagyarázzuk, amit fent a lelki örömről mondtunk. Ez először is egy meghatározhatatlan erő, amely a szívben kézzelfogható okok nélkül szeretetet ébreszt. A lelket személyes belátás és praktikus gondolat nélkül mozgásba hozza. Az értelem bizonytalan marad, és nem talál okot.
Ez a benyomása a tapasztalt embernek. Ha ehhez a tökéletességhez eljut, megvizsgálja az okokat. A hatás idővel erősebb lesz, mert az öröm kiáramlik a szívébe is. Ha ugyanis az ember teste egy területének figyelmet szentel, másik területét átengedi lelke többi képességének. Az érzelemvilág jelenti az egyensúlyt a lélek és a test észlelése között. A szív a lélekhez viszonyítva egy érzékszerv, a testhez viszonyítva természetének egy része. Az ember cselekedeteinek előszeretetét kifelé irányítja. A világnak nem kell-e ugyanúgy elszakadnia tőle, mint ahogy neki el kell szakadnia a világtól? Erősen kell kutatnunk az alapokat ehhez az adottsághoz. A szeretet természeténél fogva tüzes. Ha a szeretet teljes erővel rászáll a lélekre, akkor az megittasodik. A szív, amely azt élénken érzékeli, nem tudja sem érezni, sem elviselni anélkül, hogy szokatlan és erős változások ne mennének végbe. És a jelek láthatóvá lesznek. Hirtelen kipirul az arc, ragyog, a test mozgásba jön, a félelem és kishitűség eltűnik. Az önuralom hatalma visszalép, lelkesedés és féktelenség következik.”
Részlet Carol Kelly-Gangi: Kalkuttai Szent Teréz anya bölcsességei, 23.oldal
„Lélegezz bennem, Szentlélek, hogy szent legyen minden gondolatom!
Cselekedj bennem, Szentlélek, hogy a munkám is szent legyen!
Töltsd meg a szívem, Szentlélek, hogy csakis a szentet szeressem!
Adj erőt, Szentlélek, hogy megóvjam mindazt, ami szent!
Oltalmazz, Szentlélek, hogy mindig szent maradhassak!
Ámen.